Constructia autostrazii Bucuresti-Ploiesti este intrerupta de doua luni si nu poate continua pentru ca ar urma sa treaca printr-o padure, din zona Moara Vlasiei, ce are statut de sit Natura 2000, caz in care conditiile pentru a aproba defrisarea sunt "extrem de severe".
Presedintele Agentiei Nationale pentru Protectia Mediului (ANPM), Nagy Zoltan, a declarat, ieri, pentru Mediafax, ca executia autostrazii s-a oprit la marginea padurii, in ambele sensuri, iar beneficiarul, Ministerul Transporturilor, desi are acord de mediu pentru constructia autostrazii, nu a obtinut unul si pentru defrisarea padurii. Sit Natura 2000 este un program menit sa protejeze anumite specii de plante
si animale in habitatul lor natural
. Odata devenit sit Natura 2000, orice loc, indiferent de proprietarul acestuia, este supus unor masuri restrictive menite sa afecteze cat mai putin speciile protejate in respectivul spatiu. Potrivit lui Nagy, padurea ce ar urma sa fie defrisata adaposteste "cateva specii de pasari mici".
Si, pentru ca nu era de ajuns, aceeasi lucrare ridica si alte probleme. Astfel, ieri, senatorul PDL Radu Berceanu a invitat DNA sa verifice schimbarea traseului portiunii de autostrada care trece prin Voluntari, prin care se majoreaza suma platita de stat pentru exproprierea terenurilor, de la 100 de milioane de euro la un miliard de euro. Fostul ministru al Transporturilor a precizat ca traseul de autostrada Bucuresti-Ploiesti a fost configurat inainte de anul 2004. "Domnul Florentin Pandele (n.r. - primarul din Voluntari), cu prietenii si cu cei care se ocupa de asemenea lucruri au cumparat terenuri pe acel traseu, exact cum era traseul. Domnul Pandele a dat tot felul de autorizatii pentru cladiri, pentru blocuri, (...), ca, atunci cand vine expropriere, a ei sa spuna: Eu ar fi trebuit sa iau foarte multi bani, ca aici faceam blocuri de 10 etaje, am si inceput constructia, deci trebuie sa imi dati foarte multi bani", a sustinut Berceanu. Fostul ministru a completat ca, dupa ce a constatat ca exproprierea terenurilor respective ar fi costat statul sume prea mari, a dispus schimbarea traseului, astfel incat autostrada sa treaca "pe un teritoriu marginal unde terenurile sunt ieftine, putin pe teritoriul localitatii Voluntari, pe la marginea unei paduri care apartine statului". "Acest lucru a creat o foarte mare neplacere, am primit telefoane de inmormantare, de nivel de clasa a doua", a dezvaluit reprezentantul PDL, care a completat ca, dupa ce s-a stabilit noul traseu, s-a facut o licitatie, castigata de o firma
. "Acum constatam de ce nu s-a facut un an de zile nimic: pentru ca baietii cu conexiuni au schimbat inca o data traseul", a spus Berceanu.
Senatorul a adaugat si faptul ca, firmele de constructii
Paco si Romprest sunt "prim-ministeriale", el sustinand ca cele doua companii sunt avantajate de Ministerul Transporturilor in proiectele de infrastructura.