sâmbătă, 29 august 2009
Bosii sindicali de la Roman Brasov au impus o crestere salariala de 6,5%
onsiliul de Administratie de la Roman SA Brasov a aprobat, vineri, o majorare cu 6,5% a salariilor celor 8.600 de angajati, incepand cu ianuarie curent. Cresterea lefurilor - valabila pana in iunie a.c. inclusiv, dupa care va urma o noua negociere - a fost impusa de liderii sindicali, care s-au dovedit, din nou, mai tari decat orice ratiune economica. Desi directorul general Carol Rugacs insistase ca uzina nu isi poate permite, in nici un caz, o crestere salariala mai mare de 3,8%, bosii sindicali s-au aratat intratabili, fortand conducerea uzinei sa le satisfaca pretentiile. Dupa care s-au grabit sa-i arate si sefului Delegatiei C.E. in Romania, Jonathan Scheele, aflat in vizita la Brasov, cine e "jupanu'" la Roman SA, anuntandu-l ritos ca aici "nu se mai admit alte disponibilizari". Din ce resurse va acoperi conducerea uzinei majorarea cu 6,5% a lefurilor - care inseamna, pe primele 6 luni ale acestui an, o crestere a cheltuielilor de salarizare de cateva zeci de miliarde - in conditiile in care, la ora actuala, Roman SA are comenzi ferme de abia 130 de camioane, ramane un mister. Mai ales ca, fara a mai pune la socoteala cresterea datoriilor la bugetul de stat, bugetele de asigurari sociale si de sanatate etc., societatea a inregistrat in 2001 pierderi "curate", numai din activitatea de productie, de aproape 150 miliarde lei. Plus alte circa 190 miliarde datorii la furnizori si 250 miliarde creante neincasate de la clienti si dealeri. Iar panarama "performantelor" nu se opreste aici. In 2001, peste 5 miliarde lei au fost cheltuite pentru plata... orelor suplimentare - in conditiile in care sindicalistii striga in gura mare ca n-au de lucru si stau degeaba - si cel putin tot pe atatea au fost inghitite de felurite donatii si contracte de publicitate si reclama, platite in natura - recte in camioane - unor posturi tv si ziare locale cu o audienta de zero virgula ceva la suta! Asta ca sa nu spunem ca pentru fabricarea, pana la finele lui martie a.c., a celor 130 de camioane comandate de Petrom si MI, uzina are nevoie urgenta de vreo 65 de miliarde pentru reluarea productiei, bani pe care conducerea se da de ceasul mortii sa-i imprumute de la vreo banca. Incercarile noastre de a afla totusi din ce resurse va fi acoperita cresterea salariala de 6,5%, acordata cu atata larghete, s-au lovit de un adevarat zid al tacerii.