Consumatorii romani de mezeluri prefera categoric produsele vindute sub forma vrac. „Specialitatile“ sint cumparate destul de putin.
Carnea procesata vinduta la „vrac“ este preferata romanilor cind vine vorba despre mezeluri. Desi in scadere cu citeva puncte procentuale in 2006 fata de 2005, atit in volum, cit si in valoare, datele arata ca vracul detine suprematia in vinzari, spune cel mai recent studiu al companiei de cercetare
de piata MEMRB Romania. Astfel, carnea procesata vrac inregistra in 2006 85,3% in volum, iar in valoare aceasta detinea 84,6%. Pe de alta parte, desi in usoara crestere, mezelurile in ambalaj vidat detin o pondere destul de mica atit volumic, cit si valoric, ajungind de la 2,1% in 2005 la 3,4% in volum, in 2006. „La noi se consuma inca foarte multe produse neambalate spre deosebire de Europa, unde majoritatea produselor comercializate sint preambalate. De asemenea, produsele feliate sint in Romania inca la inceput de drum“, spune Sorin Ichim, director de marketing
la Caroli Foods, companie cu o cota de 14% pe piata mezelurilor. Dintre toate tipurile de carne procesata, cele mai vindute ramin salamurile.
Cele mai vindute
Acestea detin 36,5% (in volum) din totalul pietei. Urmatoarele in top sint cirnatii si crenvurstii, care se mentin in jurul ponderii de 20% din piata, volumic si valoric. Desi in usoara scadere volumica, de la 16% la 13,9% in 2006 fata de 2005, parizerul ramine in topul preferintelor consumatorilor romani, inaintea „specialitatilor“, a suncii sau a pateurilor, spune acelasi studiu. Totusi, categoria de carne procesata cu cea mai mare crestere este reprezentata de „specialitati“ - pastrama, muschi tiganesc, lebar, kaizer, pasta de mici sau jambon. Acestea au inregistrat o crestere de aproximativ patru puncte procentuale in volum (de la 9,3% in 2005 la 12,9% in 2006) si in valoare (de la 11,7% la 15,1%).
Valoarea cea mai mare
Desi lactatele au crescut cel mai mult la vinzarile in volum, carnea procesata a fost de departe cea mai importanta categorie in termeni valorici in 2006 fata de 2005, afirma studiul anual asupra pietei bunurilor de larg consum, realizat de MEMRB Romania. Cota de piata a carnii procesate este de 35,7% in totalul pietei bunurilor de larg consum, iar vinzarile la acest produs
au crescut cu 27,4% in 2006 fata de 2005, spune acelasi studiu. Potrivit lui Radu Dumitrescu, Brand Manager pe brandurile Salonta si Principal, produse de Principal Company, piata totala a mezelurilor s-a ridicat in 2006 la aproximativ 200.000 de tone in volum si peste 800 de milioane de euro in valoare, cresterea anuala situindu-se in jurul valorii de 10%. „Aceasta este o piata foarte fragmentata, in cadrul ei activind aproximativ 2.000 de producatori“, mai spune Dumitrescu.
Solutiile UE
Specialistii afirma ca una dintre primele consecinte ale aderarii va fi o reasezare vizibila a pietei, prin disparitia acelor producatori care nu investesc in retehnologizare si prin aparitia unor noi competitori si furnizori. „Portile fiind acum deschise, vom vedea tot mai multe nume noi in galantare, mai ales pe segmentul produselor crud-uscate, iar produsele preambalate vor prinde tot mai mult teren“, mai spune Brand Managerul Principal.
In prezent, normele UE nu permit Romaniei exportul produselor din carne in tarile membre, insa specialistii estimeaza ca restrictiile impuse ar putea fi ridicate pentru producatorii care fac dovada ca folosesc materie prima din UE sau care trateaza termic produsele la peste 70 de grade.
Locatiile preferate de unde se cumpara carne procesata sint bacania mica si magazinul general. Studiul MEMRB spune ca acestea au inregistrat pe parcursul anului 2006 peste jumatate din vinzarile totale de carne procesata (53,3%). Totodata, daca in urma cu doi ani supermarketul avea 15,4% din vinzarile totale de carne procesata, la inceputul anului in curs, procentul aproape ca s-a dublat, ajungind la 27,4%.